Från kult escapee till rekordbrytande cyklist | RickyleFilm.com
Håret

Från kult escapee till rekordbrytande cyklist

Från kult escapee till rekord cyklist

Juliana Bühring, 34, skrev en bok om sin fasansfulla barndom i en religiös sekt. Då heartbreak körde henne att cykla världen solo. 152 dagar senare, hade hennes liv förändrats för alltid. Det här är hennes berättelse.

Vårt första möte kändes som en återförening. Jag stod med ryggen mot baren, halv-målad av neonljus och prata med vänner. Hendri Coetzee var vid kanten av mörkret när våra ögon låst för vad som verkade som en lång tid, som om ett erkännande. Ingen av oss ville avbryta ögonblick genom att bryta ögonkontakt när han gick långsamt mot mig.

Vi flyttade ifrån berusad skara stam. Just då, ingenting och ingen annan roll.

Det första mötet med Hendri kändes som att hitta en sällsynt upplaga av en bok som jag visste att jag skulle älska i ett stort bibliotek. Men efter bara ett par sidor, var han borta. Jag skulle inte höra hans sydafrikanska accent igen eller röra vid hans hud, som alltid var djupt garvat från kajakpaddling under solen.

load...

Alla jag någonsin älskat antingen lämnade mig eller togs ifrån mig. Att förlora Hendri ont mest. Att smärtan var på en annan nivå. Eftersom vi kände att vi hade alltid känt varandra.

Att växa upp i Guds barn kult, lärde jag mig aldrig att bilda någon anknytning till min medfångar, familj eller ägodelar.

[Pullquote] De satte igång att bygga sin egen Utopia, då fängslade sig själva och sina barn inne it.KeepInlineId¬1bo7buDisplayStyle¬1]

Sekten inrättades av en misslyckad predikant som samlade desillusionerade hippies som ville bryta sig loss från systemet. De satte igång att bygga sin egen Utopia, då fängslade sig själva och sina barn i den.

Min engelska far trodde att sprida kärlek och praktiserade vad han predikade. Han var en stor framgång på avla. Men när det kom till att ta hand om sin avkomma med flera partners, en strålande misslyckande.

load...

Lily är min enda helsyster, och jag har en helbror bland mina 17 halvsyskon. The Cult ledare separerade våra föräldrar när jag var fyra, min bror Victor var två och mamma var gravid i sjätte månaden med Lily. Mamma gjorde vad kultledarna sagt. Den dagen jag inte skulle lägga märke till henne lämnar. Men när jag hörde miljöbil start på uppfarten, sprang jag till ytterdörren. Vänta! Du lämnar utan mig - du har glömt mig!

Jag fick inte se henne igen, eller träffa Lily, förrän tio år senare.

Jag överlämnades runt till olika fosterföräldrar i 30 länder i Europa, Asien och Afrika, men alltid i säkra föreningar bakom höga murar. Kulten, som hade spridit sig till 100 länder när jag föddes in i den 1981 praktiserade fri kärlek.

[QuoteSitting i en bathful av plantskolan smutsiga blöjor var skrämmande nog och rengöra dem tog hours.KeepInlineId¬54f1nDisplayStyle¬1]

Men jag var inte sexuellt utnyttjade som några av mina systrar. Eftersom jag sågs som en rebell vars förhör naturen kan förgifta andra tog min missbruk i form av misshandel, mat och sömn, påtvingade tystnad, isolering och offentlig förnedring. Den psykisk misshandel är svårare att kvantifiera. Att sitta i en bathful av plantskolan smutsiga blöjor var skrämmande nog och rengöra dem tog timmar. Men värre än lukten av skit som dränkts in i min hud var förnedring jag kände som min kamrater passerade att titta på. Övningen har utformats för att undertrycka min stolthet. Mina hårt arbete straff ingår bära stenar, gräva diken, svepande, sög och vaxning en halv kilometer byggnad.

Om något, min barndom utan föräldrar eller hem lärt mig oberoende, självtillit och anpassningsförmåga. Vid 23 tog det mod att gå ifrån kulten, lämnar bakom mina vänner, familj och identitet för att börja om igen med några pengar, ägodelar eller kunskap om grundläggande livskunskap, som hur man skriver ett CV.

När det inte finns någonting kvar att förlora, förlorar du rädsla för förlust.

Så när jag träffade Hendri i november 2002, var vi drastiskt annorlunda. Jag bodde i Kampala, Uganda, en missionär på dagen, distribuera mat och medicinska förnödenheter till barnhem och skolor, och en go-go dansare på natten för att betala räkningarna.

Hendri var en utforskare. Han kart unmapped floder i Afrika och jag kallade honom floden Gud. Om du hade sett honom gå ner klass-fem forsar i sin kajak, skulle du förstå varför.

Vi hade korta, intensiva möten utan förväntan om en framtid tillsammans. Då Hendri iväg på en 6700 kilometer Nile källa till hav expedition. Och mitt liv tog en annan vändning. Jag lämnade Kampala, skrev en bok om min barndom kallade [link url = https: //www.amazon.co.uk/Not-Without-My-Sister-Violated/dp/0007248075] Inte utan min syster [/ link] och blev någon annan.

Jag har ställt in en engelsk språkskola i Neapel, eftersom det var det första stället att erbjuda mig ett lärarjobb. Hendri och jag förlorade kontakten i fem år.

Tills den dag jag såg Hendri profil på min väns Facebook-sida. Han accepterade min vänförfrågan och skrev: Jo jag ska vara. Aldrig för en sekund jag tror att jag skulle höra från dig igen. Jag tänkte nyss på dig. Glatt, kan jag tillägga.

[QuoteThat första möte med Hendri kändes som att hitta en sällsynt upplaga av en bok som jag visste att jag skulle älska i en stor library.KeepInlineId¬19yp3DisplayStyle¬1]

Det var rätt tid att återansluta med Hendri. Skriva min bok läkte såren i min uppväxt i en kult, hjälpte till att upplösa de Guds barn, och lämnade mig mer öppen.

En hel del har förändrats i våra liv, men ingenting hade förändrats mellan oss. Saker rusade snabbt trots kontinent mellan oss. Som han sa: För oss långsamt och trevande är svårt. Intensitet flyter tjock i våra ådror. Vi är under varandra hud. Jag kände nästa gång jag såg Hendri Jag skulle aldrig lämna.

Mitt flyg till Uganda för att se honom var bokad för den 30 december 2010. På morgonen den 8 december, jag loggat in på Facebook. Min nyhetsflöde fylldes med hyllningar till Hendri, avbryts med uttalanden av chock och misstro.

[QuoteI föll sönder, tillbringat två dagar i sängen, uppkrupen i spasmer i tears.KeepInlineId¬knsnyDisplayStyle¬1]

Hendri var paddla ner Lukuga River med två amerikanska paddlare strax före honom. En jätte krokodil brast ur vattnet och släpade honom från hans kajak. Hans kropp återfanns aldrig.

Jag satt orörlig, oförmögen och ovillig att absorbera det i timmar. Visst det var inte sant. Han skulle krypa ur floden, med den leende av hans, dra en ny krokodil hud. När det sjunkit in jag föll i bitar, tillbringat två dagar i sängen, uppkrupen i spasmer i tårar.

Jag tog mitt flyg till Uganda och anslöt Hendri familj och vänner på stranden av Nilen för att fira livet av en man som vi alla älskade. Han var bara 35. Han kanske kunde inte ha gått något annat sätt. Hendri skulle ha varit rasande om han hade dött i sin säng, sade en av hans närmaste vänner.

Döden påminner dig om att tiden är racing framåt och inspirerar ett brådskande att göra allt nu. Den natten, sitter med Hendri vänner runt ett stockbord lyser med bambu facklor brinnande citronella, en flicka talade om att göra något stort innan hon lugnat ner sig. Hon ville göra en välgörenhetsorganisation cykel hela Kanada.

[QuoteFriends reagerat på min idé med skeptiska skratt eller tom tystnad. Cyklister insisterade jag kunde inte göra det om jag var professional.KeepInlineId¬ch5czDisplayStyle¬1]

Idén jäst, och hemma i Neapel, forskat jag intressanta cykelvägar och Mark Beaumont runda-världen resan kom upp. En knut av spänning vridna i magen. Det skulle vara den ultimata cykeläventyr och jag kunde samla in pengar för säker passage Foundation, min kärlek för ex-kult barn. Det faktum att jag aldrig ridit en cykel gjorde utmaningen större.

Friends reagerat på min idé med skeptiska skratt eller tom tystnad. Cyklister insisterade jag kunde inte göra det om jag var en professionell. Jag kan inte stå att veta att jag kan inte göra något.

Har jag väljer att gå för att undkomma sorg? Eller att ge mig en ny inriktning? Både. Det var en handling av desperation för att dra mig ur depression.

När jag knuffade bort från Piazza kullersten den 23 juli 2012, hade jag åtta månaders träning men ingen sponsring, ingen medicinsk support och endast 4000 euro. Min sadel höll en förändring av cykelkläder, två par strumpor, en regnjacka, ett par handskar, en T-shirt, halva vaden längd byxor och en liten necessär. Min mellersta ram väska var packad med extra rör och underhåll. Slutligen hölls en liten styre väska en första hjälpen-kit. En GPS-tracker skulle skicka regelbundna uppdateringar av min hastighet, körsträcka och aktuella platsen till den webbplats jag skulle ställa upp.

Jag höll bara kommer, cykling i upp till 12 timmar för att täcka 200 km varje dag. Genom Genua, över periferin av Alperna, sedan vidare till Frankrike där min syster Lily bor.

Min barndom hade lärt mig hur man uthärda en hel del smärta - fysiskt och psykiskt. Och på de tuffaste delarna av min väg, genom Portugal och Nya Zeeland, påminde jag mig själv att när jag trampar hårt men inte flytta, som vind och skivor av isiga regn smällde i mig. Jag har aldrig gråtit med utmattning, jag svor bara en massa.

För att ta min uppmärksamhet på fysiska plåga, jag före perfekt ögonblick: en himmel så blå det var lila, ett glas kryddad rom, Hendri s blå ögon, hans kyss. Hans röst var med mig hela vägen. Våra samtal spelas och hans ord blev mer verkligt och relevant. Han kände närmare mig än någonsin tidigare. Jag aldrig en gång kände ensam.

På cykeln jag dunkade ut den känslomässiga smärta och det kändes lite mindre med varje mil. Jag gick vilse i mitt eget huvud i timmar. Attraktionen blev ett slags meditation.

Och med varje land reste, ändrat min outlook. Cykling genom Amerika, började jag känna att jag var på väg till bättre saker. Förre halvvägs i Australien, insåg jag att jag inte vill fly liv; Jag ville se mer av det. Det återuppväckte min passion för att leva.

Jag cyklade över sex stora berg, genom 19 länder på fyra kontinenter, över en öken och in i en cyklon, med diarré, hög feber och lunginflammation. Jag attackerades av hundar, skator och hästflugor. Och jag hade 29 punkteringar. Men jag gjorde det.

Den 22 december 2012 korsade jag mållinjen i Neapel till ljudet av en jublande välkomnande parti. Efter 152 dagar täcker 29,060 kilometer, blev jag den snabbaste kvinnan att segla runt jorden på två hjul. Skivan var inte orsaken till resan, men det var en bonus. Och en "fan du till de människor som sa att jag inte kunde göra det. Långt viktigare, återvände jag mår bättre. Läkt.

Hendri död var den katalysator som startade mitt liv i en annan riktning. Det seedade en ny passion. Cykeln tillät mig att låta honom gå och inse att livet fortsätter framåt - och så måste I.

Nu känner jag känslomässigt säker. Mamma och jag har vuxit ganska nära, och jag är i kontakt med alla mina syskon. Jag är den enda av oss att prata med min pappa, och när vi träffas varje år eller två, det civila. De säger motsatsen till kärlek är inte hat, men likgiltighet, och det är vad jag känner. Hårda barndomsminnen inte utlöser känslor i mig längre, eftersom jag har behandlat dem och har ingen demoner, ilska eller smärta.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli kär igen, men jag har. Det var en överraskning och unlooked för. Vito och jag träffade 18 månader sedan på en lång cykeltur. Nyligen vi flyttade ihop och förlovade. Han är en hotellverksamhet och ju mer jag vet om honom, ju mer jag älskar. Och på många sätt, det är tack vare Hendri. Han visade mig ett sätt att gå vidare. Han hjälpte mig att hitta min outnyttjad potential, och mitt liv tog en helt annan bana på grund av honom.

Jag har aldrig gråta när jag tänker på Hendri nu. När hans ansikte visas i mitt sinne, han ler.

Denna väg Jag rider: My Incredible Journey från nybörjare till snabbaste kvinnan att cykla Globe av Juliana Bühring är ute nu.