Isle of Man Adventure Race - granska nyheter och foton | RickyleFilm.com
Skönheten

Isle of Man Adventure Race - granska nyheter och foton

Jag tog på en ansträngande äventyr lopp - och överlevde.

GLAMOUR Junior News & Social Media Editor och bosatt motion fan Lauren Smith träffade Isle of Man för att ta itu med öns tuffaste äventyr race.

Kajakpaddling i två timmar. Cykla i två timmar. Kör i två timmar, sedan simma under ett vattenfall. Låter som absolut fan, eller hur? Tja, i juni, valde jag att tillbringa en av de soligaste helgerna år att göra just det - och faktiskt, i motsats till vad mina vänner, familj och kollegor tanke, det var inte en helt galen sak att göra. Jag tog på ett äventyr ras som gjorde Tough Mudder ser ut som en bit av kakan, och det fick mig att känna sig som en mästare.

Nu förväntar jag mig inte den genomsnittliga GLAMOUR flicka att vara majorly entusiastisk om att ta på hårda äventyr tävlingar - de flesta människor är det inte. Min bror tittade på mig som om jag var en galning när jag berättade för honom om mina planer för helgen. Men tro mig, gör något helt utöver det vanliga så här då och då kommer att ge dig en enorm känsla av prestation och att du känner häpnadsväckande.

Även om jag kommer att vara den första att erkänna att jag inte är en självklar kandidat för att ta itu med sex timmars intensiv träning. Medan jag träna och älskar att öva, kommer att heta yoga, slå på gym eller gå för en körning betyder inte att jag har gjort en Iron Man. Men jag älskar att resa - så när jag blev inbjuden att delta i en förhandsgranskningen av en ras som drivs av äventyrliga upplevelser på Isle of Man, tänkte jag (i en något skev sätt), "Åh, kommer inte att vara ett bra sätt för att se en ny plats?".

load...

Med tanke på att jag aldrig hade gjort en övning baserad semester i mitt liv (OK, vi försökte en segelsemester en gång när jag var 17, men jag blev träffad i ansiktet av bommen ungefär fem minuter i, så jag tillbringade de återstående två veckor på torra land) - jag tyckte det var dags att kliva utanför min komfortzon.

Jag hade också springa ett maratonlopp för några år sedan, men har inte gjort en ordentlig ras sedan, så min konkurrenskraftiga strimma fick bättre för mig. Plus aktiviteter som erbjuds - havskajak, mountainbike, terränglöpning och um "mystery aktivitet" hade mig nyfiken. De flesta var saker som jag inte hade gjort enorma mängder före och lät som fina, trevliga aktiviteter du faktiskt skulle välja att göra på din fritid, och ganska bra sätt att kolla in utsikten. Jag hade sett PR-video vid mitt skrivbord, och inte blev för utflippad.

Jag skulle också fått höra detta var en förhandsvisning, inte en faktisk ras, så jag skulle få prova allt utan stressa om att vara snabb. De flesta konkurrenter som har gjort tävlingen innan tenderar att göra det i lag om fyra, med två grenar vardera (det finns en rad förmågor, från din genomsnittliga Schmo som jag själv, till eliten som kan polera bort en triathlon i ett par timmar) , så det finns också en trevlig kamratskap aspekt.

Naturligtvis, när vi kom fram till Sefton Hotel på Isle of Man, och deltog vår ras briefing vid briljant-named Ballabrooie (äventyrliga upplevelser HQ), jag börjar få panik något. Medan Isle of Man var stryktålig vacker och jag var glada över att utforska, skulle jag hånglade två stora glas vin kvällen innan (nerver, ärligt), och ätit en engelsk frukost innan (jag behövde bränsle och hotellfrukost var gooood).

Vår härliga guide Keirron Tastagh talade oss genom loppet (händelsen har varit hans barn för ett par år nu), och det tog oss över södra delen av ön - första runt kusten, där vi skulle kajak genom laguner och grottor, och se sälar, sedan om skogar, där vi skulle mountainbike och kör förbi hisnande landskap, och slutligen skulle vi sluta för denna "mystery aktivitet". Keirron inte ge några spoilers bort (under tävlingen du inte får veta vad din verksamhet är, men du får ledtrådar så att du vet vad man ska ha / ta), men vi fick veta att bära kläder vi inte tänka att bli blöt, så jag gjorde spekulera lite. Med loppet format förändras varje år, man vet aldrig vad denna verksamhet kommer att bli.

Den första etappen av tävlingen, havskajak till Öresund, en klippa som erbjuder 180 graders utsikt över fantastiska landskap var så vacker, jag kunde inte få trött. Havskajak är blodiga hårt arbete, men det är också en hel del roligt - Jag kände mig som Pochahontas sjunga "Precis runt Riverbend" (även om min paddling metod var knappast elegant eller effektiv).

Vi plockade vår väg runt kusten för 8 km, gick igenom grottor, och hängde med några sjölejon, innan du drar våra båtar upp kusten för att påbörja cykeln segmentet. Eftersom vi var mesiga journalister, fick vi stanna och ha en picknick lunch på Sound - men jag fick veta detta nästan definitivt inte skulle hända i den äkta varan. Jag tröstade mig med det faktum att de flesta människor som gör loppet skulle göra det i team, och när allt kommer omkring, jag måste prova det lokala köket (som var blodiga utmärkt, FYI - få en picknick från Patchwork Cafe om du besöker ).

Härnäst var cykeln rida, och vi började vår 15km uppstigning från sydkusten upp i revöljett plantage. Varningens ord: Isle of Man är kuperad, så du behöver en ordentlig cykel, och ingen baksmälla för att slutföra denna del av loppet. Men vägen från kusten tog oss genom natursköna byar och orörd natur - inklusive Cregneash, en "levande museum" som visar den typiska livsstilen i en liten Manx by i 19th century.

Vår cykel väg slutade på plantagen, som påminde mig om några av landskapet jag stött på i Kanada och USA nationalparker. Det en ojämn, men kul berg rida, och en hel del av den slutliga segmentet var lyckligtvis nedförsbacke - gör inte vad jag gjorde och bära rosa gelé skor för resan eller om du kommer att vara i allvarlig smärta. Keirron var mycket tolerant av min något under-par race kit.

Härnäst kom backen igång. Japp, kulle igång. Medan vi körde längs stigar och vägar att avsluta loppet på ett mysterium plats, var det ganska mycket alla uppförsbacke. Och medan jag fortfarande njuta av landskapet vid denna tidpunkt var jag blodiga glad att jag hade tagit tränare att byta till - och gamla på det. Vi körde av strömmar, över steniga åkrar och genom skog för en annan 10k. Efter att ha tillbringat större delen av mitt liv ska på ett löpband eller vägarna runt South West London, var det helt befriande och så mycket roligt - du behöver inte en ipod när du kör genom öknen, även om du kommer att känna det mycket mer nästa dag.

Slutligen nådde vi en pub för våra "mystery aktivitet". Jag försäkrade faktiska deltagarna i loppet på 20 September inte skulle göra samma sak som oss, så jag kan ge spelet bort. Och nej, det var inte gå till puben för en snabb Pinot Grigot som jag hade hoppats. Vi skulle kunna hoppa in i ett vattenfall, simma under den och simma tillbaka.

Låter enkelt, eller hur? Det är väl inte. Speciellt eftersom vattnets frys, du helt klädd och knackered, och den nuvarande starka. Jag var livrädd. Men lyckligtvis laganda drog oss dock, och tillsammans med tre andra tjejer gör loppet med mig (vi var en all-lady lag, och vi styrde), hjälpte vi varandra komma över och tillbaka, och slutligen till torr mark för en paus, och att samla våra tävlingscertifikat (gruvan är helt inramade och på min vägg).

Race deltagarna sedan få festa hela natten på en BBQ kastades av äventyrlig upplevelse killar, men vi hade inte så bra väder, så vi tre flickor gick för en återhämtning middag på 14 North, en flott restaurang i Douglas, öns huvudstad. Fisk och skaldjur är otroligt på Isle of Man, och jag tror inte att jag någonsin har haft en fest av pilgrimsmusslor och fisk cirkel så mycket som jag gjorde på denna restaurang. Jag hade riktigt förtjänat det!

Nästa dag var jag lite öm, men vi hittade energi att gå på sightseeing på Isle of Man - först tog vi en båttur med Gemini Charters, som tog oss tillbaka längs den södra kusten för en mer avkopplande utsikt över landskapet och sedan tog vi en tur till kuststaden Peel - det finns en strand och fantastiska Manx glass (jag hade ett gjort med getter mjölk) och Castle - utan tvekan den vackraste plats jag hade sett på ön hittills. För ännu mer angelägen ras-publiken är coasteering erbjuds av äventyrliga upplevelser besättningen - men vid den punkten hade min äventyrliga anda nästan slut.

Så vad gjorde jag ta bort från min fartfylld helg på Isle of Man? Att Adventure Race är awesome - och om du inte kan delta nästa år, bör du helt bilda ett team och gör det nästa - du har en hel del roligt och flygningen är bara en timme från London. För det andra att man inte ska underskatta dig själv - Jag trodde aldrig att jag kunde ha kayaked cyklade, sprang och hoppade min väg över en ö på en dag, men jag gjorde - och levde för att berätta sagan. Nu, hur gör jag anger en Iron Man?

Ta reda på hur du anger Adventure Race och äventyrliga upplevelser här.